Marino Swing Cup News

Max Malmberg Swing rodeon voittoon!

  • Tulosta

Marino Swing Cup-kauden kolmas osakilpailu ajettiin Svartbäck-loppetin yhteydessä 12.7.2014. Kisapäivänä vallinnut tuuli loi tiukkoja tilanteita radalla.

 

Lauantaiaamulla aikaisin paikalle saapuneet Marino Swing Cup kuljettajat olivat huolestuneen näköisiä. Säätiedotus piti paikkaansa ja rata-alueella näkyi jopa vaahtopäitä. Tästä huolimatta oli paikalle saapunut peräti 12 kuljettajaa. Cupin kuljettajia ei selvästikään haasteelliset olosuhteet pelota. Monet kuljettajat kävivät radalla kokeilemassa säätöjään hyvissä ajoin ennen kisaa, toiset taas tyytyivät kiinnittämään erilaisia painoja veneen keulaan ajamisen helpottamiseksi. Oli selvää, että veneiden tyynenkelin suorituskyvyllä ei ole mitään tekemistä kisassa menestymisen kannalta. Tätä asiaa puitiin jo Svartbäckin ”ennakkoraportissa”, sen voitte lukea täältä.

Monet kuljettajat toivoivat kisapäivän venyvän ja että kisa päästäisiin ajamaan hieman myöhemmin jolloin tuuli olisi toivottavasti jo hieman tyyntynyt. Kisajärjestäjät pitivät kumminkin kovasti kiinni aikataulusta ja mitään suurempia viiveitä ei tullut. Kuljettajakokouksessa päätettiin että kisa puolitetaan viiteen kierrokseen. Yleisön kannalta asetelmat olivat loistavat, sillä niin kuin aiemmin sanottu oli voittajaa mahdotonta veikata etukäteen. Samalla monet tiedostivat että kova keli aiheuttaa väistämättä hurjia tilanteita radalla, ja rannalla käytiinkin leikkimielisesti vedonlyöntiä että kuka tippuu veneestä mereen ensimmäisenä.

Loistava lähtö

Svartbäck-loppetin lähtö oli ylivoimaisesti kauden paras lähtö. Noin 4 venettä ylitti lähtöviivan sekunnin sisällä. Parhaimman lähdön otti One Man’s Teamin Mikael Ståhl joka ylitti lähtöviivan täsmälleen samaan aikaan kun lippu heilahti. Mikael ampaisikin heti tuntuvaan johtoon ensimmäiselle poijulle mentäessä. Perässä seurasi iso letka muita veneitä jotka vaihtelivat ahkerasti sijoituksia. Estlander&Co Racing Teamin Charlie Estlander sekä Victor Strandell olivat molemmat ottaneet ”kartturin” mukaan veneeseen keulapainoksi ja heidän veneet etenivät rauhallisen oloisesti kohti kärkeä. Perässä tulivat myös hyvää vauhtia FR-Racing Teamin Max Malmberg, Warelius Racing Teamin Mikael Warelius sekä JB-Tech Racingin Fredrik Fazer. Ensimmäiselle kierrokselle tultaessa oli Mikael Ståhl edelleen johdossa mutta Max Malmberg vaani aivan parin metrin päässä. Max kumminkin erehtyi melkein unohtamaan yhden kääntöpoijun, tämä maksoi Maxille monta sekuntia. Nämä sekunnit hyödynsi Mikael Warelius joka ohitti Maxin tämän aikana. Heidän takanaan kävivät Marine Corpsin Emil Westerholm, Charlie Estlander sekä Fosi Racing Teamin Christian Forsström kovaa kilvanajoa. Emilillä sekä Charliella olivat molemmilla ”kartturit” mukana joten heidän veneet kulkivat tasaisesti aallokkossa. Christian puolestaan pääsi tyynen kohdan sattuessa käyttämään nopeuttaan, sillä hänellä ei ollut ylimäärästä painoa veneessään. Toiselle kierrokselle ensimmäisellä kääntöpoijulla repesi Mikael Ståhlin penkki kiinnityksestään ja tästä johtuen vene leikkasi kääntöpoijun kohdalla. Mikael Warelius ohitti Ståhlin tämän aikana ja Max Malmberg vältti täpärästi törmäyksen Ståhlin kanssa. Max rupesi nopeasti hiillostamaan Wareliusta. Tästä alkoi kova kilpailu johdosta jossa paikat vaihtuivat kiivaasti. Max Malmberg onnistui lopulta ohittamaan Wareliuksen. Maxin koko kisan ajan vakuuttanut ajo ei pettänyt ja Max ajoikin lopulta ensimmäiseksi maaliin ja otti Marino Swing Cup-uransa ensimmäisen voiton todella vakuuttavalla ajolla! Warelius ajoi toisena maaliin.

Ståhlin kamppaillessa penkkinsä kanssa olivat Charlie Estlander, Christian Forsström sekä Emil Westerholm saavuttaneet hänet. Charlie Estlander oli onnistunut ohittamaan Emil Westerholmin ja samoin teki myös Christian Forsström. Charlie sekä Christian onnistuivatkin kolmannella kierroksella ohittamaan Ståhlin. Charlie nappasikin kauden parhaan tuloksensa ajamalla kolmanneksi kisassa, Christian Forsströmin tullessa neljänneksi.

Mikael Ståhl onnistui irtonaisesta penkistä huolimatta ajamaan itsensä viidenneksi. Ilman penkin irtoamista olisi Mikael varmasti taistellut osakilpailun voitosta. Tämä oli kuitenkin Mikaelin kauden paras sijoitus sekä toi hänelle kauden avauspisteet.

Kuudenneksi maaliviivan ylitti Emil Westerholm joka oli myös hänelle kauden paras sijoitus sekä kauden ensimmäiset pisteet.

Seitsemänneksi sijoittui Fredrik Fazer jonka jälkeen maaliviivan ylitti Hungry Wolf Racing Teamin Kaffe Karlsson. HFW Racingin Mikael Lindholm koki myös kisan alkuvaiheessa ongelmia kun hänen penkki katkesi ja näin ollen hän joutui ”seisomaan” veneessä. Lindholm ajoi tästä huolimatta maaliin ja otti pari pistettä sijoituttuaan yhdeksänneksi. Viimeisen pisteen eli kymmenennen sijan nappasi FR-Racingin Andy Söderling. TBR Boat Racing Teamin Casper Sundberg jäi valitettavasti pisteiden ulkopuolelle ollessaan yhdestoista. Estlander&Co Racing Teamin Victor Strandell oli kisan ainoa keskeyttäjä.

Svartbäckin osakilpailu oli varmasti kauden yleisöystävällisin sekä kilpailurikkain. Joka puolella rataa käytiin kovaa kilvanajoa sekä hurjilta tilanteilta ei vältytty. Kuskit näyttivät hienoa ajamista haasteellisista olosuhteista huolimatta.

Marino Swing Cup on siis edennyt kauden puoliväliin. Seuraava kisa onkin vasta 9.8.2014 ja paikkana toimii Norrkulla-loppet jossa ajetaan kaksi lähtöä.

Käy katsomassa kypäräkamera kokoelma Svartbäckin kisasta täältä


Tässä kaikki tältä erää! Norrkullassa nähdään taas!

 


Mikael Warelius (vas.) kamppailee Max Malmbergin kanssa kilpailun voitosta.

 

Max Malmberg vastapestynä, niin kouhuviinillä kuin merivedelläkin.